Willy Haas


Willy Haas (ur. 7 czerwca 1891 w Pradze; zm. 4 września 1973 w Hamburgu) – pochodzenia żydowskiego niemiecki publicysta, krytyk filmowy i autor scenariuszy.

Życiorys


Willy Haas studiował prawo i już w młodych latach zaprzyjaźnił się z Franzem Werfelem (1890–1945), Paulem Kornfeldem (1889–1942) i Johannesem Urzidilem (1896–1970) oraz osobiście poznał Franza Kafkę (1883–1924) i Maxa Broda (1884–1968), w wyniku czego zainteresował się literaturą.

Od 1911 do 1912 wydawał rocznik Herder-Blätter. Po I wojnie światowej zamieszkał w Berlinie, gdzie oprócz działalności publicystycznej jako krytyk filmowy dla czasopisma „Film-Kurier” pracował jako autor scenariuszy filmowych do takich filmów jak m.in. Die freudlose Gasse (1925), Das Mädchen mit der Protektion (1925), An der schönen blauen Donau (1926), Man spielt nicht mit der Liebe (1926), Die Weber (1927), Napoleon auf St. Helena (1927), Wege zur guten Ehe (1933).

Gdy w 1933 jego mieszkanie w Berlinie zostało kilka razy przeszukane, emigrował do Pragi, gdzie jako redaktor pracował w czasopiśmie „Prager Presse”. Po aneksji Czechosłowacji przez Niemcy w 1939 wyjechał do Indii. Po zakończeniu II wojny światowej wrócił w 1948 do Niemiec i mieszkał w Hamburgu. Tam pracował między innymi dla czasopism „Die Welt” i „Welt am Sonntag” oraz w radiu.

Dzieła (wybór)


  • Das Spiel mit dem Feuer. Prosaschriften. Verlag Die Schmiede, Berlin 1923.
  • Gestalten der Zeit. Kiepenheuer, Berlin 1930.
  • Die literarische Welt. Erinnerungen. List, München 1957.
  • Fragmente eines Lebens. Eckhardt, Hommerich u. a. 1960.
  • Gestalten. Essays zur Literatur und Gesellschaft. Propyläen-Verlag, Berlin u. a. 1962.
  • Nobelpreisträger der Literatur. Ein Kapitel Weltliteratur des 20. Jahrhunderts. Moos, Heidelberg 1962.

Linki


  • Artykuł powstał na podstawie Willy Haas w de.wikipedia.org