Herri met de Bles


Herri met de Bles (znany także jako: Henri de Dinant, Herry Patenier, Hendrick met de Bles; ur. ok. 1500/1510 w Bouvignes-sur-Meuse/Dinant; zm. między 1555 a 1560 w Antwerpii lub Ferrarze) - flamandzki pejzażysta w okresie renesansu zaliczany do północnego manieryzmu.

Herri met de Bles Procession to Golgotha
Droga krzyżowa. Muzeum Sztuk Pięknych im. A.S. Puszkina w Moskwie
Źródło: Wikimedia Commons

Życiorys


Herri met de Bles był przypuszczalnie bratankiem Joachima Patinira (ok. 1475/1480-1524), co potwierdzałyby ich wzajemne kontakty oraz wstąpienie w 1535 r. Herry'ego de Pateniera do antwerpskiej gildii św. Łukasza, ale pozostaje to tylko przypuszczeniem. Met de Bles jest tylko przydomkiem, który artysta wg Karela van Mandera (1548-1606) otrzymał z powodu białego loku włosów, który zwisał mu na czoło. Razem z malarzami Pieterem Huysem (1519-1581), Janem Wellensem de Cockiem (ok. 1460/1480-1527/28) i Janem Mandynem (1502-1559) zaliczany jest do grupy malarzy flamandzkich, którzy jako naśladowcy Hieronima Boscha (1450-1516) kontynuowali tradycję fantastycznego malarstwa i założyli północny manieryzm (w odróżnieniu od manieryzmu włoskiego).

Pewne jest tylko, że dłuższy czas Bles przebywał we Włoszech, gdzie nazywano go »Civetta« z powodu umieszczanego na obrazach puszczyka (sowa). Wspólnie z Patenierem przywiązywał szczególną uwagę do elementów pejzażu, tak że przedstawienia świętych często bardziej lub mniej ukazywały się jako sztafaże. Dzięki temu ma pewne znaczenie w rozwoju malarstwa niderlandzkiego, w którym coraz bardziej religijne ujęcia ustępowały i ostatecznie wyparte zostały przez czysty pejzaż. Niewłaściwie przypisywano mu wiele obrazów, tylko z tego powodu, że znajdował się na nich puszczyk. Do najbardziej znanych jego obrazów Blesa należy obraz »Św. Jan na Patmos«, który namalował ok. 1535 roku.

Dzieła (wybór)


  • Św. Jan na Patmos, ok 1535.
  • Kuszenie św. Antoniego, ok. 1540/50, olej na drewnie, okrągły, średnica ok. 16 cm, Wiedeń, Kunsthistorisches Museum.
  • Pejzaż ze św. Antonim, olej na drewnie, okrągły, średnica 24 cm, Paryż, Institut Néerlandais.
  • Droga Krzyżowa, Rzym, Palazzo Doria.

Literatura


  • Wilhelm Adolf Schmidt: vBles, Hendrik met de” w Allgemeine Deutsche Biographie (ADB). Tom 2, Duncker & Humblot, Leipzig 1875, s. 703 (online).
  • Friedländer, Max J.: Early Netherlandish Painting, Vol. XIII, Antonis Mor and his Contemporaries. A. W. Sijthoff, Leyden und La Connaissance, Brüssel 1975.

Linki