Gillis Congnet


Gillis Congnet lub Coignet (także Gillis met de Vleck, Aegidius Quinetus; ur. ok. 1542 r. w Antwerpii; zm. 27 grudnia 1599 r. w Hamburgu) - niderlandzki malarz w okresie renesansu.

St John the Evangelist at Patmos (Tobias Verhaecht)
Pejzaż z św. Janem Ewangelistą na Patmos, 1598, Sankt Petersburg, Ermitaż.
Źródło: Wikimedia Commons

Genealogia


Ojciec Gillis (Aegidius) Coignet; brat Michel Coignet (1549-1623), matematyk; - ożenił się z Magdaleną: miał córkę Julianę.

Życiorys


Gillis Coignet uczył się od 1553 r. u Lambrechta Wenslynsa i od 1559 r. przypuszczalnie u Antoona van Palermo. W 1561 r. został w Antwerpii członkiem gidii św. Łukasza. Podróżował do Włoch, pracował w Neapolu i na Sycylii, gdzie wykonywał freski i obrazy olejne. Po powrocie do Antwerpii malował na płótnie farbami akwarelowymi i olejnymi. Dużo prac wykonywał dla kupców. Nazywano go "Gillis z plamą", ponieważ miał na policzku myszkę (włosowata skaza). Karel van Mander (1548-1606) przedstawił go jako człowieka zabawnego, wesołego usposobienia.

Coingnet Adoracion La Redonda Logrono Spain
Adoracja królów, 1584.
Źródło: Wikimedia Commons

W latach 1584 i 1585 Gillis Congnet piastował urząd dziekana gildii. Z powodu oblężenia Antwerpii udał się do Amsterdamu, gdzie zyskał wielkie uznanie i w 1589 r. otrzymał prawa obywatela miasta. Pomimo tego opuścił Amsterdam i wyjechał do Hamburga, w którym zmarł 27 grudnia 1599 roku. Został pochowany w kościele św. Jakuba w Hamburgu, a żona z córką poświęciły mu inskrypcję:

"Memoriae ornatiss, viri Aegidii Coignet Antverpiani, pictoris eximii et cum summis hujus temporis artificib. quibus in Belgicis provinciis et in Germaniâ, Galliâ et Italiâ familiariter innotuit meritò comparandi, anno MDXCIX. XXVII Xbris, in hac urbe piè demortui et in hâc Ecclesiâ religiosè sepulti. Magdalena moestiss. vidua, et Iuliana filia unica superstites cum lachrymis F. F."

Według van Mandera Gillis Congnet znał się dobrze zarówno na postaciach, jak i pejzażu i tle. Malował także bardzo dobre sceny historyczne, mitologiczne, religijne i przy nocnym oświetleniu. Jednak van Mander krytykował go za sprzedawanie prac swoich uczniów, w których dokonał drobne poprawki jako własne. Jego uczniem był m.in. Cornelis van Haarlem (1562-1638).

Dzieła (wybór)


  • Adoracja królów, 1584.
  • Ukamienowanie św. Szczepana.
  • Pejzaż z św. Janem Ewangelistą na Patmos, 1598, Sankt Petersburg, Ermitaż.

Literatura


  • Schmidt, Wilhelm: „Congnet, Gillis” Allgemeine Deutsche Biographie. Tom 4, Duncker & Humblot, Leipzig 1876, s. 437-438 (online).

Linki