Hans von Aachen
Hans von Aachen (ur. w 1552 roku w Kolonii, zm. 6 stycznia 1615 roku w Pradze) - niemiecki malarz. Był malarzem nadwornym księcia bawarskiego Wilhelma V Pobożnego, cesarzy Rudolfa II Habsburga i Macieja Habsburga. Wykonywał miedzioryty ze scenami religijnymi i alegorycznymi, ale do jego najlepszych dzieł należą portrety. (wyznanie katolickie)
Autoprotret z ok. 1574 r. Źródło: Wikimedia Commons |
Genealogia
Ożenił się 1.7.1596 roku w Monachium (niem. München) z Reginą, córką kompozytora Orlando di Lasso; miał pięcioro dzieci.
Życiorys
Nazwisko Hansa von Aachena wywodzi się od miasta Aachen, w którym urodził się jego ojciec. Występuje w kilku kombinacjach Johann von Aachen, Johann von Achen, Hans Ach, Jan van Achen, Aken, Janachen. Początkowo Hans von Aachen był uczniem zamieszkałego w Kolonii mistrza E.Jerrigha, a w 1574 roku wyjechał do Włoch, gdzie kontynuował studia u Kaspara Rema w Wenecji i próbował sam się kształcić naśladując Tintoretto i następców Michała Anioła. Wkrótce pojechał do Rzymu, gdzie mieszkał u Anthonisa Santvoorta. W Rzymie razem z Bartholomeusem Sprangerem i Hansem Speckaertem doskonalił sztukę malowania i tutaj znalazł swój styl. Już w 1580 roku był znanym malarzem, mającym wiele zamówień. W 1585 roku pracował we Florencji, na dworze księcia Franciszka I Medyceusza. Zamówienie przez księcia portretów zdecydowało o jego przyszłej karierze malarza dworskiego.
Twórczość Hansa von Aachena była przez całe życie pod wpływem prac Goltziusa i Sprangera, którzy wówczas z przyjętym ponownym rozkwitem włoskiego stylu opanowali niemiecką sztukę. W 1588 roku wrócił z Włoch do Niemiec, a w 1590 roku został powołany do Monachium i pracował dla księcia bawarskiego Wilhelma V Pobożnego. Znajdują się tam też jego obrazy w kościele jezuickim, w kaplicy krzyża jest obraz Chrystus na krzyżu, jedno z jego najlepszych dzieł, jak również grupa obrazów w galerii Schleißheim, która pochodziła z zamku Herzog-Max-Burg.
Tutaj też pod wpływem Egidiusa Sadelera i Jorisa Hoefnagela Hans von Aachen zaczął tworzyć miedzioryty z motywami religijnymi i alegorycznymi.
W Monachium nawiązał kontakty z dworem Rudolfa II Habsburga z Pragi, gdzie wkrótce znalazł wielkie pole do działania. Już w 1592 roku był nadwornym malarzem cesarskiego domu i w 1594 roku przez cesarza Rudolfa został podniesiony do rangi szlachcica. Jednak dopiero w 1601 roku przeniósł się z Monachium do Pragi. Na prośbę cesarza Rudolfa namalował portrety jego córki, które zostały rozesłane na dwory książęce i królewskie w celu znalezienia dla niej narzeczonego. W tym czasie wzrosło także jego wynagrodzenie z 200 florenów, które wcześniej otrzymywał do 300. Wydaje się, że jeszcze w 1610 roku był jedynym nadwornym malarzem w służbie cesarza. Tytuł szlachecki nadany mu przez cesarza Rudolfa II zatwierdził także jego następca cesarz Maciej Habsburg.
Znaczenie
W galerii Belwederu w Wiedniu znajduje się zbiór namalowanych wówczas przez Hansa von Aachena obrazów dla dworu cesarskiego. Portrety należą do jego najlepszych dzieł. Kilka obrazów tego artysty posiada także Wallraf-Richartz-Museum w Kolonii. Aachen był bardzo owocnym i niezwykle uzdolnionym malarzem. Malowanie szło mu bardzo sprawnie i nie można mu odmówić pewnej swobody przedstawienia tematu. Jednak brakuje wszędzie wykształcenia formy jak i koloru. Ze swoją zdolnością jest tylko manierystą i jego dzieła, które w jego czasach były bardzo cenione mają dzisiaj tylko wartość historyczną.
Hans von Aachen kształcił takich artystów jak Josepha Heintza (1564-1609), Pietera Isaacsza i Hansa Holzmayera.
Kompozycje Aachena stały się inspiracją dla rytowników, a szczególnie dla Dominika Custosa i Sadelera. Do 20 wieku często jego dzieła były przypisywane innym malarzom między innymi takim jak Adam Elsheimer, Michelangelo Merisi da Caravaggio, Peter Paul Rubens czy Annibale Carracci.
Obrazy (wybór)
Portret cesarza Rudolfa II.
Źródło: Wikimedia Commons
Alegoria sprawiedliwości.
Źródło: Wikimedia Commons
Para w karczmie, (około 1596) Kunsthistorisches Museum w Wiedniu.
Źródło: Wikimedia Commons
- Allegoria pokoju, 1602, Eremitaż (Sankt Petersburg).
- Autoportret, drewno, około 1575, Wallraf-Richartz-Museum, (Kolonia).
- Polowanie, rysunek, około 1585, Staatliche Kunstsammlungen Dresden, Kupferstichkabinett.
- Portret Francesco I de’ Medici, księcia Toskani, płótno, 1585, Palazzo Pitti, Florenncja.
- Męczeństwo św. Sebastiana, płótno, 1589, kościół Michaelskirche, (Monachium).
- Portret księcia Bawarii Wilhelma V, płótno, przed 1589, Bayerische Verwaltung der staatlichen Schlösser, Gärten und Seen (Monachium).
- Ukoronowanie Marii, płótno, 1596, bazylika St. Ulrich und Afra (Augsburg).
- Amor Fucatus, Stich, 1591, Rijksmuseum (Amsterdam)
- Alegoria sprawiedliwości, 1598, Alte Pinakothek (Monachium).
- Die drei Grazien, Leinwand, około 1604, Muzeul Național de Artă al României (Bukareszt).
- Portret cesarza Rudolfa II, płótno, około 1600, Kunsthistorisches Museum (Wiedeń).
- Bacchus, Ceres i Amor, płótno, około 1600, Kunsthistorisches Museum (Wiedeń).
- Uwielbienie pasterzy, w kaplicy katedry w Dax Pięć alegorii związanych z wojną austriacko-turecką podczas panowania cesarza Rudolfa II,powstały około 1303/1604, Heeresgeschichtlichen Museum w Wiedniu:
- Bitwa pod Sisseck 22 czerwca 1593 roku, płótno, 34,5×42 cm
- Bitwa pod Sybin(niem.Hermannstadt), płótno, 34,5×42 cm
- Bitwa pod Braszowem (niem. Kronstadt), płótno, 34,5×42 cm
- Wypowiedzenie wojny w Konstantynapolu, płótno, 34,5×42 cm
- Zdobycie Székesfehérvár (niem. Stuhlweißenburg), płótno, 34,5×42 cm
Literatura
- Benninghoff, Nora: „Aachen, Hans von”. W: Neue Deutsche Biographie (NDB). tom 1, Duncker & Humblot, Berlin 1953, ISBN 3-428-00182-6, s.1 (online).
- Eliška Fučíková: Das Leben. In: Hans von Aachen, Hofkünstler in Europa – Ausstellungskatalog, Deutscher Kunstverlag, 2010.
- Joachim Jacoby (Bearbeitung): The New Hollstein German Engravings, Etchings and Woodcuts 1400–1700 – Hans von Aachen (Hrsg.: Ger Luijten, Robert Zijlma), Sound & Vision Interactive, Rotterdam 1996.
- Joachim Jacoby: Hans von Aachen 1552–1615, Deutscher Kunstverlag, München & Berlin 2000.
- Claudia Reichl-Ham: Der „Lange Türkenkrieg“ Rudolfs II. und seine Rezeption im Heeresgeschichtlichen Museum. W: Viribus Unitis. Jahresbericht 2007 des Heeresgeschichtlichen Museums, Wien 2008, strony 11–34. Karel Van Mander: Het Schilder-Boeck, Amsterdam 1604, fol. 289v-291r.
- Julius Meyer: „Achen, Johann von”. W: Allgemeine Deutsche Biographie (ADB). Band 1, Duncker & Humblot, Leipzig 1875, s. 29 (online).
Linki
- Obrazy Aachena
- Google Cultural Institute.
- Zbiory w Albertina, Wien - Sammlungen Online.
- Galeria obrazów na wiki de
Artykuł jest dostępny na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.